Miguel Rodríguez Ruiz -
Salesianum vol. 71 (2009) n. 2, 239-292
Sezione: Studia

Autori

Miguel Rodríguez Ruiz -

Sommario

Il Vangelo di Giovanni e le lettere giovannee mostrano un carattere apostolico; il fatto che gli scritti giovannei appartengano al Nuovo Testamento suppone già la loro apostolicità. La figura del Discepolo Amato, una personalità apostolica in carne ed ossa, la stessa persona che nelle lettere si presenta come “il Presbitero” (2 Gv 1; 3 Gv 1), è come l’anello che unisce la comunità giovannea con Gesù Cristo risorto. L’opinione tradizionale a partire da Ireneo secondo la quale l’autore del Vangelo di Giovanni è l’apostolo Giovanni non trova oggi molti sostenitori, quantunque varrebbe la pena sottomettere a critica le opinioni successive dei due ultimi secoli. Mentre viveva il Discepolo Amato o “il Presbitero” non si può parlare di ministero ecclesiastico in senso stretto. Il Vangelo di Giovanni ha un concetto molto alto della Chiesa e non considera le chiese “petrine” come una minaccia.  

Abstract

The Gospel of John and the Letters of John reveal an apostolic nature; the fact that the writings belong to the New Testament already presupposes their apostolic quality. The figure of the Beloved Apostle, an apostolic personality in flesh and blood, the person who is presented as the “Elder” in the Letters (2 Jn 1; 3 Jn 1), is the link which unites the comunity of John with the risen Jesus. The traditional opinion, which is found in Irenaeus, that the author of the Gospel of John is the Apostle John, is not subscribed to by many scholars today although it would be well worth while to submit the successive opinions of the last two centuries to a critical review. Strictly speaking, so long as the Beloved Disciple or the “Elder” was alive it is impossible to speak of an ecclesiastical ministry. The Gospel of John holds the Church in high consideration and does not consider the “Petrine” churches as a threat.