Mauro Mantovani - Università Pontificia Salesiana (Roma) - orcid-icon https://orcid.org/0000000316560216
Salesianum vol. 66 (2004) n. 3, 481-508
Sezione: Studia

Autori

Mauro Mantovani - Università Pontificia Salesiana (Roma)

Sommario

Lo studio ripercorre l’insegnamento universitario del celebre teologo spagnolo Francisco de Vitoria, considerando le reportationes relative ai suoi commenti alla questione 2 (An Deus sit?) della Summa Theologiae di Thomas Aquinas. Dopo un censimento dello stato attuale delle fonti a disposizione, si forniscono la trascrizione (in unico testo) dei manoscritti di Lisbona relativi all’insegnamento del 1531 (il Ms 44-XII-20 della Biblioteca di Ayuda e il Ms 3023 della Biblioteca Nacional) ed alcune indicazioni di apparato utili per il loro studio. La seconda parte dell’articolo prospetta alcune brevi considerazioni contenutistiche, emergenti dall’analisi del testo, significative anche per un successivo confronto con il resto delle fonti dello stesso autore. Lo studio si chiude con l’indicazione delle ulteriori prospettive di studio (sia su Francisco de Vitoria, sia sui successivi teologi della cosiddetta “Scuola di Salamanca”) che si aprono – anche per una storia della “seconda scolastica” – dall’analisi delle fonti relative ai commenti alla Summa Theologiae, anche per quanto riguarda la quaestio 2 della I Pars.

Abstract

This study traces the university teaching of the famous Spanish theologian Francisco de Vitoria, examining the reportationes relevant to his comments with respect to question 2 (An Deus sit?) of the Summa Theologiae by Thomas Aquinas. After a close examination of the actual state of the available sources, there is provided the transcription (in one single text) of the Lisbon manuscripts concerning the teaching of 1531 (Ms 44-XII-20 of the library of Ayuda and Ms 3023 of the Biblioteca Nacional), as well as some indications on the subject useful for their study. The second section of the article proposes also some short considerations on the content, arising from the text analysis, which are significant also for a subsequent comparison with the remaining sources of the same author. The study closes with an indication of further possibilities for study (both on Francisco de Vitoria, as well as on the following theologians of the so-called “School of Salamanca”) that open – also for a history of the “second scholastics” – from the analysis of the sources of the commentaries of the Summa Theologiae, as well as concerning the quaestio 2 of I Pars.