Sabino Palumbieri - Università Pontificia Salesiana (Roma)
Salesianum vol. 67 (2005) n. 1, 27-73
Sezione: Studia

Autori

Sabino Palumbieri - Università Pontificia Salesiana (Roma)

Sommario

L’Autore nel suo vasto studio osserva che le teodicee rischiano di giustificare la violenza per garantire la giustizia divina come ira e castigo. Evidenziate le principali interpretazioni del sacrificio (animistica che lo ritiene scambio di un dono, socio-orizzontalistica che ne sottolinea il valore di legame sociale, totemistica che esalta l’aggregazione etnica tramite il pasto sacro, consacratoria per la securizzazione e socio-mimetica che vede nella vittima l’espiatrice benefica), si precisa la novità biblica della rottura tra vittima e colpa, per cui non è più giustificata la violenza sulla vittima. Dio educa gradualmente il suo popolo a liberarsi dalla violenza. I profeti esortano a passare dalla fiducia nei riti esterni al valore del rinnovamento interiore. Cristo vince la violenza con il perdono e si offre per la santificazione di tutti gli uomini. L’ira divina è solo un modo complementare di esprimere il suo amore salvifico. Il rifiuto attuale del sacrificio perché identificato con la tristezza del vittimismo, finisce per crocifiggere l’uomo al non senso; la sua accettazione in Cristo è via alla risurrezione in una vita per gli altri.
 

Abstract

In his extensive study the author reflects that theodicies run the risk of justifying violence in order to guarantee divine justice as anger and punishment. When once the principal interpretations of sacrifice have been delineated, (animism which considers it to be the exchange of a gift, sociological thought along horizontal lines which underlines the value of its social links, totemist thought which exalts the ethnic aggregation accomplished by means of a sacred meal, the consecratory interpretation which ensures security and the social mimetic one which sees the victim as a beneficial expiation), the author defines the biblical novelty of the separation of the victim and culpability and so violence against the victim is no longer justified. God gradually educates his people to free themselves from violence. The prophets exhort them to pass from confiding in external rites to the value of a renewal from within. Christ conquers violence with forgiveness and offers himself for the sanctification of humanity. Divine wrath is only a complementary way of describing his saving love. The present refusal of sacrifice, as being associated with the grief of the victim, eventually crucifies man to an absence of sense; his acceptance in Christ is the way to the resurrection in a life lived for others.