header

Vincent Eustice Mhina -
Salesianum vol. 73 (2011) n. 1, 69-95
Section: Studia

Autori

Vincent Eustice Mhina -

Sommario

Secondo l’autore di questo saggio, l’educazione è legata alla trasmissione dei modelli culturali e all’innesto dei valori sociali nello sviluppo umano integrale. In altre parole, l’educazione – specialmente in Africa – è necessariamente in rapporto con la concezione globale della persona umana, del mondo e della vita, e quindi deve prendere in considerazione i parametri del passato, del presente e del futuro sia di ogni persona individuale che della società in generale. Articolata intorno al concetto di utu, questa ricerca propone una pedagogia adatta per l’educazione e la promozione della gioventù nell’Africa Bantu di oggi, con particolare riferimento alla Tanzania. Dal detto concetto, vengono specialmente focalizzate le implicazioni socio-relazionali, etico-morali, pedagogiche e religiose.

Abstract

According to the author, education is a social variable which is related to both the transmission of cultural patterns and the underlying values of society geared towards integral human development. In other words, education – specifically in Africa – is necessarily connected to the global conception of the human person, the universe and life, and therefore has to respect and take note of the past, present and future perspectives of each individual person, as well as society in general. On the basis of the utu concept, this research proposes the utu-centred pedagogy for youth education and development in Bantu Africa today with particular reference to Tanzania, focusing mainly on the socio-relational, moral/ethical, pedagogical and religious implications of utu.